Tändstickor, Bänkstöld

15 kr

Tändstickor med Dan Wolgers “Bänkstöld” från 1992 som motiv.
Liljevalchs bänkar är ritade av konsthallens arkitekt Carl Bergsten men det är konstnären Dan Wolgers som har gjort dem kända.

Inför en grupputställning på Liljevalchs hösten 1992 där Dan Wolgers skulle delta förde han – som sitt enda bidrag – bort två av konsthallens bänkar och sålde dem på Stockholms Auktionsverk. Det hela var en protest mot de låga utställningsarvoden som konstnärer erbjöds av landets konstinstitutioner. Enligt Dan Wolgers beräkningar skulle den ganska blygsamma summan från försäljningen av bänkarna motsvara en rimlig ersättning för hans medverkan på Liljevalchs. Han polisanmäldes av privatpersoner, fick villkorlig dom och 60 dagsböter. När brevet med domstolsbeslut och inbetalningskort kom sålde han det oöppnat till en samlare och tjänade på så sätt ihop till böterna. Liljevalchs köpte tillbaka bänkarna och visade upp dem på utställningen för en mycket intresserad publik.

Material: papp och tändstickor
Mått: Ask, 11×6 cm.

Tändstickor med Dan Wolgers “Bänkstöld” från 1992 som motiv.
Liljevalchs bänkar är ritade av konsthallens arkitekt Carl Bergsten men det är konstnären Dan Wolgers som har gjort dem kända.

Inför en grupputställning på Liljevalchs hösten 1992 där Dan Wolgers skulle delta förde han – som sitt enda bidrag – bort två av konsthallens bänkar och sålde dem på Stockholms Auktionsverk. Det hela var en protest mot de låga utställningsarvoden som konstnärer erbjöds av landets konstinstitutioner. Enligt Dan Wolgers beräkningar skulle den ganska blygsamma summan från försäljningen av bänkarna motsvara en rimlig ersättning för hans medverkan på Liljevalchs. Han polisanmäldes av privatpersoner, fick villkorlig dom och 60 dagsböter. När brevet med domstolsbeslut och inbetalningskort kom sålde han det oöppnat till en samlare och tjänade på så sätt ihop till böterna. Liljevalchs köpte tillbaka bänkarna och visade upp dem på utställningen för en mycket intresserad publik.

Varukorg