Lars Lerin var förstås namnet som lockade flest till Djurgården och konsthallen den gångna sommaren. Utställningen med hans akvareller pågick från 18 maj till 9 september och fick 189 347 besökare. Detta trots det ovanligt varma vädret – värmen påverkade även Liljevalchs som i sin kulturmärkta byggnad inte kunnat bygga in modernaste ventilationsteknik.
Men året började med en omåttligt populär Vårsalong. Efter två års utlokalisering till Stockholm City under arbetet med grundförstärkning och renovering, var den snart hundraåriga institutionen tillbaka i det rosa huset på Djurgården. Och många ville säga välkommen tillbaka – noga räknat 122 146 stycken.
Övriga utställningar under 2018 var arkitekten Petra Gipp på våren och Sovjetisk affischkonst på hösten och in på 2019. Därtill kom två konstmässor som gäster i Liljevalchs lokaler: Market Art Fair i april och Grand Antiques Art & Design i september.
2000-talets bästa publikår tidigare var 2009 med Vårsalong, Ikea 50 år och mattikonen Märta Måås-Fjetterström (172 590 besökare) och 2015 med Vårsalong, Hertha Hillfon och modesatsningen Utopian Bodies (168 577 besökare).