Kjartan Slettemark – Pudeln

Kjartan Slettemark lämnade in sig själv i pudeldräkt till Liljevalchs Vårsalong i februari 1975. Kjartan Slettemarks pudel synades men refuserades. Tack vare fotografen och vännen Brita Olsson förevigades ögonblicket – som nu kan räknas till ett av de viktigare i svensk konsthistoria och i synnerhet inom svensk performancekonst.
Upprinnelsen till konstnärens period i pudeldräkt var ett slarvigt meddelande från chefen på socialtjänsten till Kjartan om att han i stället för att leva på socialbidrag borde uppsöka ”Arbetsförmedlingens kundmottagning”.
– Men det såg ut som att det stod ”hundmottagning”, så jag ägnade ett halvår åt att sy en hunddräkt, berättar Kjartan för Dagens Nyheter 2007.
Pudeln dök upp i flera konstsammanhang under 1970-talet som Kjartans protest mot konstnärens roll som etablissemangets knähund.

Varukorg