Petter Gabrielsson

Petter Gabrielsson

Titel: 110. Om jag var en poet så skulle jag skriva dig ett brev

Teknik: Akryl på duk

Petter Gabrielsson

Efter det fina mottagandet av min bibliotekstriptyk på Vårsalongen 2021 (nu till salu som fine art print i shopen) – med ett fint omnämnande i Dan Backmans vårsalongsrecension i SvD som liten höjdpunkt (trots att jag fick heta Jacobsson istället för Gabrielsson) – så var det självklart att fortsätta med fler biblioteksmotiv.
Då jag samtidigt jobbade på en serie stora tavlor med motiv från min hemort Vällingby så kom idén naturligt att kombinera dessa två teman genom att måla något från vårt fina bibliotek i Vällingby centrum.

För att uppdatera konceptet en aning så valde jag ett motiv med ett lite närmare perspektiv på bokhyllorna den här gången, så att vissa enskilda böcker kan identifieras. Jag har fortfarande jobbat med samma primitiva teknik som tidigare där jag trycker böckerna med målade träbitar (närmare bestämt kilarna som följer med taveldukarna!), bara att jag hade lite större träbitar denna gång.

Mest iögonfallande är väl boken om Vermeer med Flicka med örhänge på omslaget, som var en stor bidragande orsak till att jag valde just det här motivet. Jag tycker det blir en fin effekt av att flickan “bryter den fjärde väggen” och ger illusionen av att någon söker ögonkontakt – fast det är bara ett bokomslag, hon är inte där.
I fönsterpartiet syns en orkidé, ett tuktat och avlövat träd, den stränga S:t Thomaskyrkan och en molnig himmel med lite blått, vilket jag tycker samspelar i en vemodig, poetisk och nästan sakral känsla. Titeln som därför föll mig in som passande, “Om jag var en poet så skulle jag skriva dig ett brev”, är fritt lånad ur sången om den älskade och saknade Pretty Saro, som Bob Dylan sjungit in i en otroligt fin version.

Böckerna intill Vermeermonografin har jag med konstnärlig frihet placerat dit i ett litet urval som jag associerar till den hänförelse och inspiration man kan söka och finna på bibliotek. Längst till höger har vi Moby Dick av Herman Melville, som Bob Dylan pratade om som en viktig, tidig inspirationskälla i sin Nobelprisföreläsning. (Behöver det sägas att Bob Dylan är en stor förebild för mig? Jag hade för övrigt med en referens till Dylan även i en av mina tavlor på förra vårsalongen, “Och nu ska vi läsa Robert Zimmerman”, där man kan se mig med en bok med “Dylan” på omslaget.)

Till vänster om Moby Dick står en bok av Stefan Zweig om en annan spännande sjöfarare och upptäckare, Magellan. Jag har varit fascinerad av denna mytiska person och hans bedrifter ända sen jag fick en bilderbok om sjöfarare som liten. (Att det inflytelserika och poetiska engelska 80-talsbandet Felt gjort en fin instrumentallåt med titeln Magellan gör förstås inte saken sämre.)

Längst till vänster på hyllan står en bok om Edvard Munch, Ett liv för konsten (en titel man måste älska!) av Ketil Björnstad. Jag har varit intresserad – och lite oroad – av Munch ända sedan jag på mellanstadiet var med klassen på en stor Munchutställning hemma i Uppsala. Det är ett fantastiskt självporträtt på omslaget av boken, vilket jag senare använde som förebild för ett porträtt av min vän, popartisten Folke Nikanor.
Den och många fler av mina tavlor och prints kommer ställas ut på min första separatutställning i Vällingby Folkets Hus 26–31/3.

Varukorg