Det första vi lägger märke till i Adam Grinovichs smycken är stora glittriga stenar i överflöd. Hans broscher och hängen är täckta av så många klara slipade stenar att strukturen som bär upp dem ibland nästan inte syns. Konstruktionerna av metall är så tunna att de ser ut att vara på väg att falla sönder. I kontrast till dem ser stenarna ut att vara perfekta diamanter, en symbol för tidlös och bestående extravagans. I själva verket är det inte äkta diamanter utan kubiska zirkoner vi ser, en syntetisk sten som är betydligt billigare.
Adam Grinovich är intresserad av smyckets starka koppling till habegär, girighet och status. Allt vi bär relaterar till den kultur vi befinner oss i och fenomenet “bling” är en lyxig fasad där det falska ger sken av att vara det äkta.
I Grinovichs konstnärskap kombineras gedigen hantverksskicklighet med delar som är maskintillverkade. I sin process har han utvecklat ett sätt att verkligen samarbeta med 3D-printern där han låter produktionens typiska uttryck bli en integrerad del av smycket istället för att försöka dölja spåren av maskinen, vilket man annars ofta gör. Genom att växla mellan olika tekniker för Adam Grinovich i sitt arbete en diskussion om värde i förhållande till det handgjorda och det maskintillverkade.
Adam Grinovich är född 1981, utbildad i Stockholm och verksam i Savannah USA.
Titlar: Elsaq 3, Totem, Titanic
Material: Stål, kubisk zirkon, paracord (rep)