När jag inte målar/tecknar arbetar jag som historielärare och mitt historieintresse har stort inflytande på min konst. Normkritik är också en viktig del av såväl mitt pedagogiska som konstnärliga arbete. Jag hyser i synnerhet stor fascination för amerikansk historia och kultur i all dess tragiska skönhet. Sjungande cowboys, amerikanskt småstadsliv, trailerparks och jazz har kommit att bli vanliga inslag i min konst.
“Hold me tight” är en serie bilder föreställande intimitet mellan män. Jag har här velat utforska manlig ömhet och känslighet. Jag har ofta känt mig instängd i mansrollen. Sverige har kommit relativt långt när det gäller att bryta upp könsnormer. Ändå har jag i princip aldrig känt en annan mans närhet, nästan aldrig gråtit mot en annan mans axel, aldrig känt en annan mans kind mot min, aldrig hållit om en annan man i mer än flyktiga hejdå-kramar, aldrig gått hand i hand med en manlig vän. Den längtan jag kan känna efter att få uppleva detta ligger till grund för “Hold me tight”.
“Hold me tight 2” är inspirerad av den amerikanska medborgarrättsrörelsen och den kärlek, frustration och ilska som den drevs av. Framför allt tre episoder har inspirerat verket: upploppen i Watts år 1965, den ”långa, heta sommaren” 1967 och den period av sorg och uppror som följde mordet på Martin Luther King Jr. 1968.
Konstnärligt finner jag mycket inspiration i folkkonst, tatuering, bilderböcker och Google Maps street view-funktion.