Bilder av förlista fartyg bär, likt bilder av övergivna hus och ruiner, en berättelse om det som inte blev, om de som inte nådde fram, om historiens många återvändsgränder. Kanske är det just därför dessa motiv ständigt återkommer inom konsten. Här skymtar människans ofullkomlighet igenom och den så omhuldade framstegsmyten krackelerar.
Jag har i tidigare verk arbetat med sonar-teknik för att dokumentera verkliga skeppsvrak. En side-scan sonar är ett marinteknologiskt instrument som läser av havsbotten med diagonala ljudvågor vilka sedan omtolkas i en dator till bild. På tusentals anonyma platser ligger förlista fartyg dolda under havsytan, som tidskapslar lämnade åt en långsam nedbrytning, en slags oavsiktlig Land Art kunde man säga.
Jag arbetar även med modeller av fiktiva miljöer där människorna endast är närvarande genom de spår de lämnat efter sig. Med hjälp av små förskjutningar i de skalenliga och realistiska modellerna glider det välbekanta och vardagliga undan mot ett drömskt och dystopiskt skymningsland.
Dessa miniatyrscenografier visar jag ofta i mörklagda installationer där ljussättningen är viktig för illusionen, liksom att betraktaren har verket i ögonhöjd och därmed får en känsla av att befinna sig inuti. I triptyken Förlist möts tidigare teman och arbetsmetoder.