- Den här utställningen är avslutad
Helen Broms Sandberg
23 september 2022 – 27 november 2022
Hösten 2022 visar Helen Broms Sandberg verket The Seven Works of Mercy i filmrummet i Liljevalchs+.
The Seven Works of Mercy är en videoinstallation inspirerad av Caravaggios altartavla med samma titel från 1607 i Pio Monte della Misericordia i Neapel. I målningen har Caravaggio låtit karaktärer hämtade ur berättelser från både sägner, mytologin och Gamla testamentet tolka De sju barmhärtighetsgärningarna: att ge vatten till de törstiga, att ge mat till de hungriga, att klä de nakna, att hjälpa de sjuka, att skydda de hemlösa, att besöka de fängslade, att begrava de döda.
Videoverket består av två delar, dels dokumentationen av en performance inspelad i Basilica San Pietro i Tuscania, dels en videoinstallation innefattande sju skärmar. I dokumentationen från kyrkan har uppspända målardukar placerats ut på vilka ett antal performers tolkar de olika handlingarna. Samtidigt visas närbilder av varje scen i loop på sju synkroniserade skärmar, där de tomma målardukarna utgör ”rummet” för en slags tableaux vivants.
”Efter att länge ha fascinerats av Caravaggios målning började jag arbeta med The Seven Works of Mercy för fyra år sedan. Under den tiden förändrades bilderna med det globala kaos världen plötsligt befann sig i; kontrasterna blev tydligare och även en och samma bild hade fått en starkare innebörd. Hur kan barmhärtighetsgärningarna tolkas ur ett universellt perspektiv? Har handlingarnas mening förändrats sedan de skrevs i Bibeln eller Caravaggio tolkade dem i sin altartavla? Hur beskrivs den vanmakt som uppstår mellan behovet att utföra en handling och samtidigt uppleva en känsla av meningslöshet? Vi ställer frågor men får inga svar. Vi utför handlingar och hoppas på förändring.”
Liksom i Caravaggios målning ställs här samma frågor som kan tolkas i det oändliga, som i loopens pågående rörelse, utan början och utan slut. Ljudet i The Seven Works of Mercy utgår från Samuel Barbers Agnus Dei där delar ur det sakrala originalstycket vill påminna om verkets religiösa ursprung men avbryts av modifierade toner och röster som återknyter till nuet.
I The Seven Works of Mercy har Helen Broms Sandberg liksom i sina tidigare verk använt multipla synkroniserade projektioner för att samtidigt visa parallella världar och upplösa passagerna mellan tid och rum i samma historia.
Helen Broms Sandberg har sedan 90-talet arbetat främst med videoinstallationer men även med fotografi, måleri, skulptur och text där hon ställer frågor kring identitet, det privata och kollektiva minnet.
Hennes verk kännetecknas av ett icke-linjärt och poetiskt sätt att berätta historier inspirerade av teater, tidig film, litteratur, legender och ritualer och som rör sig i gränslandet mellan olika tillstånd, mellan tid och rum, liv och död, verklighet och fiktion.