- Den här utställningen är avslutad
Klänningen gör mannen, haute couture – en ny era
13 oktober – 11 februari
I utställningen Klänningen gör mannen, haute couture – en ny era ges en unik möjlighet att följa med bakom kulisserna i en anrik modegenre under radikal förändring.
Fredrik Robertsson är en av ytterst få män i världen som måttbeställer handsydda kreationer från haute couture-husen i Paris. I utställningen visas ett fyrtiotal av hans mest spektakulära plagg från tongivande modehus som Alexis Mabille, Balenciaga, Dolce & Gabbana Alta Moda, Jean-Paul Gaultier, Iris Van Herpen, Stéphane Rolland, Schiaparelli, Valentino, Viktor & Rolf och Vivienne Westwood, samt av experimentella kreatörer som Casey Curran, Richard Quinn och Robert Wun.
Haute couture-husen i Paris har sedan 1800-talets mitt skapat högklassigt, handsytt mode – uteslutande för kvinnor. I dag pågår en omdaning av den anrika konstarten. En ny generation modeskapare har tagit över som konstnärliga ledare och en ny kategori expressiva beställare har upptäckt modets högsta nivå.
Fredrik Robertsson är en av förgrundsgestalterna inom den nya vågen av haute couture-beställare. Han investerade i sin första kreation för knappt tio år sedan och har sedan dess låtit sy upp en enastående samling noga utvalda plagg som alla ursprungligen formgivits som damplagg, men som måttanpassats till hans kropp. Med sin iögonfallande, könsöverskridande stil har han blivit en stilförebild och musa på den internationella modescenen – i en tid när gränsen mellan manligt och kvinnligt luckrats upp och feminint kodade plagg som klänningen och kjolen flyttat fram positionen i herrgarderoben.
Genom Fredrik Robertssons estetiska val samt ett stort antal fotografier av Ea Czyz som dokumenterar hans besök i Paris genom åren får vi en unik inblick i en ny era för haute couturens mytomspunna värld. Från front row och backstage på visningarna till måttagningen i provrummet och in i syateljéerna där de extravaganta plaggen tar form.
Utställningen är curerad av modejournalisten Susanna Strömquist i samarbete med Fredrik Robertsson för Liljevalchs och blir den första att visas i samtliga utställningssalar i Liljevalchs+.
Fashion Exhibition Partner: Mercedes-Benz