Dessa skulpturer uppstod i mötet med en ny lera. När jag tecknar inspireras jag av texturer och mönster. Nu provade jag att teckna i leran. Jag ristade på olika sätt och den reagerade annorlunda beroende på hur blöt eller torr den var och olika effekter skapades. När den sedan målades påminde det om att lavera eller måla i akvarell. Leran sög upp färgen. Också detta var nytt och spännande.
I processen är det en balansgång, det får inte tippa över och likna något för mycket, utan jag vill att det ska vara i ett mellanläge. Jag vill skapa något som inte är direkt definierbart utan som kan associeras till olika saker. Något som är undflyende men ändå närvarande.
Några saker jag tänkte på och ibland tittade noga på, var mossor, lavar och stenar. Ibland även sagoväsen, klädedräkter och djur. Men i arbetet skiftar det ständigt och det är det som är intressant.
Jag är utbildad i fri konst på Goldsmiths University of London. Min praktik är ofta i gränslandet mellan konst och illustration. Jag har gjort brädspel, kartor och figuriner i lera. Det är småskaligt och detaljerat och ofta inspirerat av litteratur eller specifika platser. De senaste åren har jag samarbetat med ett förlag som ger ut böcker om musik, BCNVT. 2018 illustrerade jag en sagobok om musik och teknologi på det engelska förlaget Rough Trade Books. Min ateljé är på Färgkontoret i Stockholm. Jag har också en kortare curator-utbildning och har läst bildpedagogik på Konstfack.
Hemsida: https://amandadefrumerie.weebly.com