Näver x 3
Jag arbetar främst med marmorering som teknik, oavsett om jag arbetar fritt eller med brukskonst. Jag har fastnat för den sträva oglaserade ytan kombinerat med de oregelbundna mönster som går att tvinga fram i leran med kaveln. Inspiration finner jag i naturens mönster, i en bohuslänsk klippa eller i björkens näver. Det är någonting med enkelheten i cylindern som geometrisk form som tilltalar mig. Staplarna blir nästan sakrala där de reser sig ur ingenting. Som kapade björkstammar, ihoppusslade igen. Som marmorpelare i en kyrka, fyllda med ett vackert men kaosartat mönster. Staplarna står stadigt, men ser fragila ut, som om de ska tippa när som helst.
Jag skapade verket när jag gick på Göteborgs Konstskola 23 – 24. Metoden att bygga stort med hjälp av många mindre delar är född ur mina begränsningar. Dels begränsningen i verkstaden, med en keramikugn med begränsad volym. Dels i begränsningen i tid som det innebär att kombinera ett konstnärligt skapande med att vara mamma. Det finns en resonans mellan vardagens kaos och mina marmoreringar. Jag tvingar in kaoset i cylinderns struktur. Att fullständigt förkovra mig i det jag gör utan att bli konstant avbruten är inte möjligt. Min process har därför behövt falla sig så att jag metodiskt, över en lång period av tid, skapar del efter del.