Du har säkert upplevt det. Du åker för att se en stor offentlig skulptur, men när du kommer fram är den täckt av en presenning. Anledningarna kan vara många – den kan vara i behov av reparation, skydd mot vandaler, frost eller granatsplitter, eller så har den fallit i onåd och väntar på att tas bort.
Men om du tittar noggrant skapar presenningen en ny oväntad symbolik. När du bara kan ana konturerna, upptäcker du något nytt. Och anledningen till att statyn är dold lägger till ett nytt lager till upplevelsen.
Teckningsserien “Unseen” utforskar vad som ses och inte ses.
Unseen (Diana fountain, Lviv)
För att rädda ovärderliga monument på Rynoktorget i Lviv i Ukraina från förstörelse täckte myndigheterna in dem i flamsäkert tyg, glasfiberväv och speciellt framtagna plastpåsar.
Unseen (Blackhawk, Illinois)
Under två år täcktes den jättelika Blackhawk-statyn, ett 15 meter högt monument som är en hyllning till ursprungsbefolkningen i Amerika, i staden Oregon i Illinois, USA, av en svart presenning för att ägaren, staten Illinois, saknade medel för att klara av det nödvändiga restaureringsarbetet.
Unseen (Robert E. Lee on a horse, Charlottesville)
Monumentet över Robert E. Lee, generalen i sydstaternas armé under det amerikanska inbördeskriget, i Charlottesville i Virginia, USA, var mycket omdiskuterat och utsattes för skadegörelse och täcktes över medan man väntade på beslut om att ta bort det på grund av dess koppling till slaveri och rasism.
Kontakt: tomas.conradi@gmail.com